Tuore kysely henkilöstön toimintakyvyistä ja voimavaroista paljastaa ilahduttavia tuloksia henkilöstön jaksamisesta. Avoin viestintä ja henkilöstön osallistaminen ovat vahvistaneet hyvinvointia ja sitoutumista. Suunta on oikea, mutta työ jatkuu.
Elekmerkin työntekijät arvioivat työkykynsä selvästi paremmaksi kuin teollisuuden alalla keskimäärin, kertovat vastikään julkaistujen henkilöstökyselyn tulokset. Lisäksi koettu stressitaso oli Elekmerkillä huomattavasti alhaisempi kuin vertailuryhmissä.
– Tulokset antavat positiivista signaalia henkilöstön hyvinvoinnin parantumisesta. Kehitettävääkin toki löytyy, mutta suunta on oikea, kommentoi yksikönpäällikkö Jukka Kotamäki Elekmerkin johdosta.
Panostukset työyhteisöön näkyvät henkilöstön sitoutumisessa
Yksi merkittävä parannus näkyi eNPS-mittarissa (employee Net Promoter Score), joka kuvaa henkilöstön tyytyväisyyttä ja sitoutumista työnantajaan asteikolla – -100–+100. Luku nousi selvästi viime vuodesta, mikä osoittaa, että panostukset työyhteisön kehittämiseen ovat alkaneet tuottaa tulosta: toimihenkilöillä luku oli noussut 25 prosenttia ja koko henkilöstölläkin 20 prosenttia.
Kotamäki uskoo, että avainasemassa henkilöstön sitoutumisen kasvussa on ollut avoimen viestinnän lisääminen. Koko henkilökunta halutaankin mukaan yhteiseen kehittämistyöhön nyt entistä hanakammin:
– Viikoittaiset ja kuukausittaiset palaverit myynnin ja tuotannon puolella ovat osoittautuneet tehokkaiksi työkaluiksi tiedon jakamisessa ja henkilöstön sitouttamisessa. Lopulta kyse on yksinkertaisista perusasioista eli suunnitellaan yhdessä henkilöstön kanssa ja kommunikoidaan selkeästi, mitä tehdään ja miksi, Kotamäki tiivistää.
Henkilöstö arvioi työkykynsä olevan jatkossakin hyvällä tasolla
Kyselyssä kartoitettiin myös henkilöstön koettua toimintakykyä ja voimavaroja koskien tulevaisuuden työelämää. Tulokset ovat Elekmerkin osalta korkeammat kuin teollisuuden keskiarvot. Esimerkiksi toimihenkilöiden keskuudessa koettu toimintakyky oli tämän vuoden kyselyssä keskiarvoltaan 4,23 asteikolla 1–5, mikä antaa positiivista signaalia henkilöstön jaksamisesta.
– Korkeimpia pisteitä koko henkilöstömme antoi väittämälle Uskon, että työkykyni on hyvä myös kahden vuoden kuluttua, jossa vastauskeskiarvo oli 4,08. Tämä on myös erittäin ilahduttava tulos ja antaa uskoa tulevaan, Kotamäki kommentoi.
Työnantajamielikuvan kehittäminen ja henkilöstön sitouttaminen ovat kuitenkin jatkuvia prosesseja, ja niiden eteen on tehtävä jatkuvasti arjessa töitä, muistuttaa Kotamäki.
– Luottamus ja avoin viestintä ovat kaiken perusta niin työyhteisössä kuin asiakassuhteissakin. Uskon, että kun työntekijät voivat hyvin, heijastuu se myös asiakassuhteisiin, Kotamäki päättää.
Henkilöstökyselyn toteutti työeläkeyhtiö Elo.